Akademisk redelighet
Akademisk redelighet
Alle forfattere og forskere, uansett om de er amatører eller profesjonelle, studenter eller etablerte forskere, skal etterstrebe god henvisningsskikk – (Forskningsetiske komiteer 2011:26).
Alle forfattere og forskere, uansett om de er amatører eller profesjonelle, studenter eller etablerte forskere, skal etterstrebe god henvisningsskikk – (Forskningsetiske komiteer 2011:26).
I løpet av de siste årene har vi dessverre sett flere eksempler på uredelighet eller fusk i utdanning og forskning. Årsakene til dette kan være nye teknologiske muligheter kombinert med endrede eksamens- og vurderingsformer. Det er derfor svært viktig at både studenter og ansatte skjerper sin etiske bevissthet.
Høgskolens mål for akademisk redelighet
- Studentene skal ha kunnskap om og forståelse for betydningen av akademiske verdier og normer, og hvilke implikasjoner de har for konkrete handlinger jamfør Universitets- og høyskoleloven § 1-5.
- Studentene skal utvikle ferdigheter til å overholde høgskolens etiske verdier og normer i konkrete handlinger som student og deltaker i høgskolefellesskapet.
- Proaktive eller forebyggende tiltak: Sikre at etiske verdier, holdninger og teknikker for akademiske presentasjoner tematiseres og kommer til utrykk i undervisningen.
- Reaktive eller reparerende tiltak: Reglement og sanksjoner mot akademisk uredelighet.
Retningslinjer ved VID vitenskapelige høgskole
Gå til siden Lov- og regelverk for studier for blant annet:
- Retningslinjer for behandling av fusk eller forsøk på fusk
- Retningslinjer for behandling av klagesaker
Opphavsrett
Yrkesetiske retningslinjer
- Forskningsetikk
- Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernpedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere
- Yrkesetiske retningslinjer for diakoner
- Yrkesetiske retningslinjer for ergoterapeuter
- Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere