E-læringsteamet i SLIPP inviterer til digital lunsj
E-læringsteamet i SLIPP inviterer til digital lunsj
E-læringsteamet i SLIPP inviterer også dette semesteret til digital lunsj med erfaringsutveksling hver onsdag fra kl. 12.00-12.30 i Zoom.
E-læringsteamet i SLIPP inviterer også dette semesteret til digital lunsj med erfaringsutveksling hver onsdag fra kl. 12.00-12.30 i Zoom.

Digital lunsj med erfaringsutveksling hver onsdag fra kl. 12.00-12.30 i Zoom.
Se oversikt over temaer og datoer under:
Uke |
Dato |
Tema * |
Innhold/beskrivelse |
2 |
13. jan |
Hvordan tilrettelegge for et godt psykososialt læringsmiljø i en digital studiehverdag. |
Hvordan kan vi tilrettelegge for en sosial tilstedeværelse online og et godt psykososialt læringsmiljø i en digital studiehverdag? I onsdagens digital lunsj har høgskolelektor Ingvild Huse ved fakultet for sosialfag invitert inn noen studenter til samtale om emnet. Vi vil også presentere noen tips basert på en artikkel av D. Garrison (2007) Online community of inquiry review: Social, cognitive, and teaching presence issues. https://teachonline.asu.edu/2020/03/building-community-online/ |
3 |
20. jan |
Smart bruk av "Sider" i Canvas
|
I Canvas en funksjonaliteten for sideverktøyet endret noe. I onsdagens digitale lunsj vil vi se nærmere på hvordan vi kan bruke og utnytte det nye sideverktøyet. Vi vil blant annet gå gjennom hvordan du kan integrere en video eller en pdf i en side. Les mer om Sider i kurset Canvas for ansatte: https://vid.instructure.com/courses/18/pages/3-dot-10-sider?module_item_id=182 |
4 |
27. jan |
Padlet skaper studentaktive læringsmetoder |
I onsdagens digitale lunsj vil vi vise pedagogisk og kreativ bruk av Padlet som et hjelpemiddel for å tilrettelegge for studentaktiv læring. Les mer om Padlet i Ressursbanken: https://vid.instructure.com/courses/4130/pages/padlet?module_item_id=41667 |
5 |
3. feb |
Effektiv bruk av grupper og seksjoner i Canvas |
Hvis du behersker bruk av seksjoner og grupper i Canvas kan du lettere håndtere kommunikasjon med og administrasjon av store studentgrupper. Dette kan spesielt være nyttig i forbindelse med oppgaver eller bruk av Speedgrader. Onsdagens digitale lunsj er verdt å være med på. Les mer om grupper og seksjoner i kurset Canvas for ansatte: https://vid.instructure.com/courses/18/pages/3-dot-6-1-grupper?module_item_id=7510 |
6 |
10. feb |
Omvendt undervisning - del 1/2: Studentforberedelser |
Hva er egentlig omvendt undervisning og hvordan vi bruke dette på en tidseffektiv og læringseffektiv måte? Hvordan kan vi dra nytte av at studentene kommer forberedt til workshops og seminarer, og hva er gode tips for slik asynkron undervisning? Les mer om Omvendt undervisning i Ressursbanken: |
7 |
17. feb |
Omvendt undervisning
|
Del 2 i omvendt undervisning handler om aktivitet og dialog. Klarer vi gjennom synkron dialogisk undervisning, mikroblogging, seminarer og andre metoder skape et online fellesskap hvor det er trygt å dele meninger? Les mer om Omvendt undervisning hos Statped: |
8 |
24. feb |
SWAY - et alternativ til PowerPoint
|
Hvis du ønsker å lage presentasjoner med andre verktøy enn PowerPoint og film er kanskje SWAY et godt alternativ. Det er et gratis program som en del av Office365, og slettes ikke vanskelig (men ganske spennende). Se Mari Digernes sin presentasjon med bruk av SWAY: |
9 |
3. mars |
Nettskjema og forms (Office365)
|
Vet du hvordan kan du bruker Nettskjema eller Forms for å tilpasse undervisningen til studentenes kunnskapsnivå? Bli med på onsdagens digitale lunsj, så får du vite mer |
10 |
10. mars |
Death by PowerPoint |
Hva er god bruk av presentasjonsverktøy? I onsdagens digitale lunsj setter vi fokus på bruk av PowerPoint. Hvilke muligheter har vi, og hva er lurt å tenke på? |
11 |
17. mars |
Vurdering for læring og/eller vurdering av læring |
Vi kan helt klart bli bedre på digital vurdering, både for og av læring. Eksamensutvalget ved VID vil også dele sin erfaring og frustrasjon på eksamensoppgaver som ikke tilfredsstiller formelle og generelle krav. |
12 |
24. mars |
OneNote - den ultimate notatblokken for digitale notater |
OneNote er en digital notatblokk med uante muligheter for individuelt arbeid og samskriving. Det grafiske brukergrensesnittet er en elektronisk versjon av ringpermen, men med mange flere muligheter. I onsdagens digitale lunsj vil vi presentere pedagogisk bruk for lærere og studenter. |
13 |
31. mars |
PÅSKEFERIE |
|
14 |
7. april |
Universell utforming |
Universell utforming er et krav, men det kan også gi fordeler for de fleste studenter. Det sikrer at ditt budskap blir hørt og sett i ulike situasjoner. Men hva krever det egentlig av tilrettelegging for oss som lærere? Ta kurset om Universell utforming om du vil lære mer: https://vid.instructure.com/courses/2859 Les også mer her: https://www.universell.no/ |
15 |
14. april |
Emnedesign i Canvas |
Emnedesign har tidligere vært fokus i workshops høstens 2020. Flere fakulteter har prøvd ut egne fakultetsmaler for sine emner i Canvas. Vi spør dem om hva fungerer og hvor vi kan bli bedre. Se workshop avholdt høsten 2020 i Ressursbanken: |
16 |
21. april |
Mentimeter - studentaktivitet og umiddelbar respons |
Mentimeter er et verktøy for studentaktivitet og umiddelbar respons fra alle studenter. I dagens digitale lunsj vil vise pedagogisk bruk av Mentimenter og hvordan du kan bruke de ulike malene. Visste du at Mentimeter også kan brukes asynkront? |
17 |
28. april |
Læringsstier i Canvas - Led studentene i et styrt pedagogisk løp |
I Canvas kan du organisere dine læringsressurser på flere måter. For noen emner kan det være hensiktsmessig å lage læringsstier. Da leder du studentene på vei mot målet og sikrer at de riktig studieprogresjon. Les mer om hva andre høgskoler sier om læringsstier: |
18 |
5. mai |
Paidcast - Lyden av kunnskap? |
Hvordan kan du lage en Podcast og hvilke fordeler har dette for deg og dine studenter? |
19 |
12. mai |
Solstien 3 - et interaktivt læringshus for praktisk trening av ferdigheter |
Solstien 3 skal bli et interaktivt læringshus for praktisk trening av ferdigheter innen helse- og sosialfag. I dagens digitale lunsj vil vi presentere status for dette prosjektet finansiert av DIKU, og kanskje gi deg inspirasjon til nye muligheter for digital læring. |
20 |
19. mai |
Effektive digitale veiledningsprosesser |
Hvordan kan du gjennomføre effektive digital veiledningsprosesser med enkeltstudenter og grupper |
21 |
26. mai |
Lovlig bruk av bilder, film og musikk – hva kan du egentlig bruke hvor? |
Mer om lisenser, rettigheter og opphavsrett til film, bilder og musikk. |
22 |
2. juni |
Zoom og video |
Videopresentasjonsteknikk og eksplosjoner. https://vid.instructuremedia.com/embed/84ccaabc-d3ae-4231-82c8-a4ce3316dec3 |
23 |
9. juni |
Oppfølging av praksis |
Oppfølging av praksis. Hvordan gjør vi det "i disse tider”. https://www.vid.no/nyheter/prosjektet-kickstart-pa-sykehjem-far-10-millioner-fra-diku/ |
24 |
16. juni |
Undervisning eller lek - Kahoot og Mentimeter |
Kan studentene lære gjennom å leke. Vi forteller om erfaringer med bruk av Kahoot eller Quiz i Mentimeter i undervisning. |
25 |
23. juni |
Lage interaktive videoer |
Visste du at i Canvas studio kan du lage videoquiz og kommentarfelt? Blir videoen da interaktiv, eller er det det samme som å legge opp til refleksjon i og etter video. |
Published by Charlotte Krog. Date: 15. February 2021.