
Transloyalties in Citizenship Education (TranCit)
Transloyalties in Citizenship Education (TranCit)
TranCit handler om hvordan historieundervisningen i ungdomsskolen har fremmet medborgerskap, både i dag og historisk. Utgangspunktet for prosjektet er den tradisjonelle historie- og medborgerskapsundervisningen i møte med vår tid, og begrepet translojaliteter. Fordi verden har blitt mer globalisert og mangfoldig, er det vanlig å ha flere lojaliteter, det vi etter inspirasjon fra et annet forskningsprosjekt ved VID kaller translojaliteter.
TranCit handler om hvordan historieundervisningen i ungdomsskolen har fremmet medborgerskap, både i dag og historisk. Utgangspunktet for prosjektet er den tradisjonelle historie- og medborgerskapsundervisningen i møte med vår tid, og begrepet translojaliteter. Fordi verden har blitt mer globalisert og mangfoldig, er det vanlig å ha flere lojaliteter, det vi etter inspirasjon fra et annet forskningsprosjekt ved VID kaller translojaliteter.
VIDs rolle: Prosjekteier
Prosjektleder: Ellen Vea Rosnes
Prosjektperiode: 2023-2026
Finansiert av: Norges forskningsråd
- Om prosjektet
På skolen lærer man om det å være en medborger. Hvordan foregikk undervisning i medborgerskap i historietimene i Norge etter andre verdenskrig? I Sør-Afrika etter apartheid? På Madagaskar og Mauritius etter kolonitiden? Og hvordan kan man undervise i medborgerskap i dag, når mange av elevene i klasserommet har bakgrunn fra ulike deler av verden?
Vi vil med dette prosjektet utforske hvordan medborgerskap ble fremmet gjennom historieundervisningen i perioder etter krig og kolonisering: i Norge etter andre verdenskrig, Sør-Afrika etter apartheid og på Madagaskar og Mauritius etter kolonitiden. Landene i prosjektet er valgt fordi de er på ulike nivåer i henhold til indeksen for menneskelig utvikling, noe som har innvirkning på mulighetene for å handle som en lokal og global medborger.
Vi vil også utforske hvordan lærere i ungdomsskolen i dag kan være bevisst på translojaliteter i historieundervisning og undervisning i medborgerskap. Gjennom aksjonsforskning i de fire landene, vil forskere i prosjektet jobbe med lærerne for å finne ut hvordan man kan undervise på en måte som tar innover seg at elevene i dag har mange lojaliteter.
I tillegg til vitenskapelige artikler og kapitler, vil vi gjennom prosjektet publisere en lærebok om hvordan lærere kan ta hensyn til translojaliteter i historieundervisningen.
Historikere og utdanningsforskere fra alle de involverte landene er med i prosjektet. I tillegg skal det rekrutteres to doktorgradsstudenter med god kjennskap til konteksten i de aktuelle landene, både når det gjelder språk, historie og kultur.
- Samarbeidspartnere
Universitetet i Stavanger, Norge
Universitet i Antananarivo, Madagaskar
Universitet KwaZulu-Natal, Sør Afrika
Universitetet på Mauritius, Mauritius