Ph.d.-prosjekter
Utvikling, implementering og evaluering av et læringsdesign for sykepleiestudenter knyttet til mat og ernæring fra et menneskerettighetsperspektiv
Utvikling, implementering og evaluering av et læringsdesign for sykepleiestudenter knyttet til mat og ernæring fra et menneskerettighetsperspektiv

Prosjektperiode
januar 2017
Veileder
- Hovedveileder: Anne Raustøl, ph.d., førsteamanuensis , Fakultet for helsefag, VID
- Biveileder: Laura Terragni, ph.d., førsteamanuensis, Fakultet for helsefag, OsloMet
Om prosjektet
Det er behov for styrking av ernæring- og menneskerettighetskompetansen i sykepleieutdanningen. Studien følger strategier ved design-basert forsking, og både læring på campus og i praksis er sentralt.
Overordnede mål:
- Utvikle, implementere og evaluere et læringsdesign knyttet til ernæring fra et menneskerettighetsperspektiv for 1. års sykepleiestudenter.
- Utvikle og formulere prinsipper for læringsdesign ved innføring av ernæring og menneskerettigheter ved sykepleieutdanning
Forskningsspørsmål:
- Hvilke utfordringer og muligheter møter studentene i praksis for å sikre ernæringsmessig helse for beboerne?
- Hvilke etiske utfordringer opplever studentene i forbindelse med mat, ernæring og måltider i praksis om beboerne?
- Hvordan kan et menneskerettighetsperspektiv inkluderes i utdanning på campus og i praksis?
- Hvordan endres læringssituasjonen i praksis etter implementering av læringsdesignet?
Både sykepleiere og deres veiledere blir intervjuet i fokusgrupper. Analyse og metodologi følger konstruktivistisk grounded teori. Studien har en menneskerettighetsbasert tilnærming til både teori og metode.