Gå til innholdet
VID vitenskapelige høgskole
Meny
  • Studier
  • Student
  • Alumni
  • Bibliotek
  • Forskning
  • Internasjonalt
  • Kontakt
  • Om VID
  • English
  • Studier
  • Student
  • Alumni
  • Bibliotek
  • Forskning
  • Internasjonalt
  • Kontakt
  • Om VID
  • English
Ph.d.-prosjekter

Utvikling, implementering og evaluering av et læringsdesign for sykepleiestudenter knyttet til mat og ernæring fra et menneskerettighetsperspektiv

Utvikling, implementering og evaluering av et læringsdesign for sykepleiestudenter knyttet til mat og ernæring fra et menneskerettighetsperspektiv

  • VID vitenskapelige høgskole
  • Forskning
  • Ph.d.-prosjekter ved Senter for diakoni og profesjonell praksis
  • Ernæring og menneskerettigheter
Elisabeth Irene Karlsen Dogan

Elisabeth Irene Karlsen Dogan

Ph.d.-kandidat, , elisabeth.dogan@vid.no

Prosjektperiode

januar 2017

Veileder

  • Hovedveileder: Anne Raustøl, ph.d., førsteamanuensis , Fakultet for helsefag, VID
  • Biveileder: Laura Terragni, ph.d., førsteamanuensis, Fakultet for helsefag, OsloMet

Om prosjektet

Det er behov for styrking av ernæring- og menneskerettighetskompetansen i sykepleieutdanningen. Studien følger strategier ved design-basert forsking, og både læring på campus og i praksis er sentralt.

Overordnede mål:

  • Utvikle, implementere og evaluere et læringsdesign knyttet til ernæring fra et menneskerettighetsperspektiv for 1. års sykepleiestudenter.
  • Utvikle og formulere prinsipper for læringsdesign ved innføring av ernæring og menneskerettigheter ved sykepleieutdanning

Forskningsspørsmål:

  1. Hvilke utfordringer og muligheter møter studentene i praksis for å sikre ernæringsmessig helse for beboerne?
  2. Hvilke etiske utfordringer opplever studentene i forbindelse med mat, ernæring og måltider i praksis om beboerne?
  3. Hvordan kan et menneskerettighetsperspektiv inkluderes i utdanning på campus og i praksis?
  4. Hvordan endres læringssituasjonen i praksis etter implementering av læringsdesignet?

Både sykepleiere og deres veiledere blir intervjuet i fokusgrupper. Analyse og metodologi følger konstruktivistisk grounded teori. Studien har en menneskerettighetsbasert tilnærming til både teori og metode.

Forskergrupper

Læring i profesjonsutdanning og praksisfelt

Kontakt

Kontakt oss

Spørsmål og svar

Ansatte

Presse og media

VID

Om VID

Misjons- og diakoniarkivet

Samfunnsbidrag

Blogg

Studierelatert

Studier og enkeltemner

Utveksling

Utvekslingsmuligheter

Opptak

Aktuelt

Nyheter

Arrangementer

Campusutvikling

Ledige stillinger

For deg

For studenter

For ansatte

Personvern og GDPR

Korona og smittevern

Følg oss på sosiale medier

3inalliance member logo

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre din opplevelse så god som mulig. Les mer om hvordan VID behandler personopplysninger, om dine personvernrettigheter ved VID og om hvorfor vi bruker informasjonskapsler.