Forbedrings- og avvikssystem
Forbedrings- og avvikssystem
Både studenter og ansatte kan melde avvik eller komme med forslag til forbedringer. Dette hjelper VID til å kunne avdekke sviktende kvalitet og å sette i gang forbedringer på et godt grunnlag.
Både studenter og ansatte kan melde avvik eller komme med forslag til forbedringer. Dette hjelper VID til å kunne avdekke sviktende kvalitet og å sette i gang forbedringer på et godt grunnlag.
Innhold
Hva gjør jeg for å få tilgang til VIDs forbedrings- og avvikssystem?
Innlogging
Studenter installerer en app (Android eller iOS) og sender melding via mobiltelefon eller nettbrett.
Når du logger på første gang legger du inn ID, navn og passord:
- Studenter på Fakultet for helsefag: ID = vid-helse. Navn = student helse. Passord = diakonveien.
- Studenter på Fakultet for sosialfag: ID = vid-sosial. Navn = student sosial. Passord = bachelor.
- Studenter på Fakultet for teologi, diakoni og ledelsesfag: ID = vid-tdl. Navn = student tdl. Passord = master.
Ansatte logger seg på med sin Feide-konto på Forbedrings- og avvikssystem.
Registrering av forbedring eller avvik
Obligatoriske felter
- Emne: En kort beskrivelse av hva saken gjelder
- Sted: Det sted (studiested, rom, praksis, eller annet) hvor saken gjelder
- Sakstype: 1. forbedringsforslag, 2. avvik relatert til studieforhold, 3. helse, miljø og sikkerhet for studenter. 4. helse, miljø og sikkerhet for ansatte
- Alvorlighet: 1. lite alvorlig, 2. alvorlig, 3. kritisk.
- Beskrivelse av hva som har skjedd
Frivillige felter
- Studiested
- E-post
- Navn
- Kopi til
Når bruker jeg forbedrings- og avvikssystemet?
- Når jeg har gode forslag til forbedringer av eksisterende praksis.
- Når jeg oppdager brudd på forskrifter, retningslinjer og interne rutiner.
- Når det er vedvarende svikt eller mangler i rammeforhold som for eksempel bygg, IT, utstyr på tross av melding til ansvarlig enhet (helpdesk@vid.no for IT, driftsseksjon for bygg).
- Når farlige situasjoner, skader, nestenulykker eller ulykker oppstår.
- Ved avvik i helse, miljø eller sikkerhet.
Når bruker jeg ikke forbedringssystemet?
- Når jeg ønsker å gi tilbakemeldinger om kvalitet på program- og undervisning, hvor høgskolens evalueringssystem skal benyttes.
- Ved mindre mangler i skolens daglige drift, som skifte av lyspærer, påfyll av papirhåndkle og såpe og så videre. I slike tilfeller kontakter jeg nærmeste studentservice.
- Når jeg trenger å melde inn feil eller mangler ved utstyr eller rom. Bruk da helpdesk@vid.no for meldinger til IT eller du melder fra til ansvarlig driftsenhet på ditt studie-/arbeidssted via Studentservice dersom du er student eller direkte dersom du er ansatt.
Hva skjer med meldingen min?
Meldingen registreres automatisk og går til en saksbehandler. Saksbehandler undersøker meldingens innhold, utreder årsaksforhold, foreslår og gjennomfører forbedringstiltak i samarbeid med involverte ansvarlige.
Frister for gjennomføring av forbedringstiltak er noe avhengig av sakstype og alvorlighetsgrad, men skal igangsettes senest innen 14 dager. Før saken avsluttes, etterspørres effekt av tiltakene. Studenter som har registrert seg med navn, får kvittering på at høgskolen har mottatt meldingen, og svar på hva som er gjort med saken når saken ferdigstilles.
Ansatte kan til enhver tid sjekke sin sak i meldesystemet under Mine saker, hvor saken din står. Statistikk fra forbedrings- og avvikssystemet brukes for å begrunne og foreslå tiltak, og inngår i høgskolens årlige kvalitetsrapport.