IT-support for ansatte
IT-support for ansatte
Kontakt IT-support via Serviceportalen til VID.
Kontakt IT-support via Serviceportalen til VID.
For at IT skal klare å hjelpe alle effektivt skal IT kontaktes via Serviceportalen.
Har du ikke tilgang kan du sende en e-post til helpdesk@vid.no.
Telefonen til IT skal kun brukes i kritiske situasjoner. Ring da til +47 22 45 18 00.
IT på VID
IT-seksjonen har ansvar for høgskolens IT-infrastruktur med tilknyttet utstyr, serverdrift, datasikkerhet og e-postsystemet.
- Feide
Ansatte hos VID benytter Feide til mange av høgskolens systemer.
Ved å logge inn direkte til Feide kan du se hvilke informasjon som finnes om deg i Feide-systemet, hvilke samtykker du har gitt og hvilke tjenester du kan bruke.
Ønsker du å aktivere konto, tilbakestille passord og endre passord gjør du dette på Passordweb. Logg inn på Passordweb.
- Webmail
Webmail kan brukes for å lese din e-post utenfor arbeidsplassen. Du vil bli bedt om å logge inn i tjenesten, benytt da ditt VID-brukernavn og passord. Gå til webmail.
- Trådløst nettverk
Bergen, Oslo og Stavanger
Ansatte kan koble seg til nettverket Eduroam. Pålogging til Eduroam for ansatte foregår med brukernavn: brukernavn@vid.no, passord: Ditt VID-passord. For eksempel for Ola Nordmann: olanor@vid.no, altså ikke din e-postadresse som brukernavn. Problemer med å konfigurer din pc/mobil til Eudroam? Last ned din Eduroam-profil for VID på Eduroam.
- Fjernhjelp
For at IT-support skal kunne bistå må du i noen tilfeller installere et program som gir support mulighet til å fjernstyre pc-en din. Les mer om fjernhjelp.
- Hjemmeområde
Alle ansatte har et hjemmeområde tilgjengelig fra sin pc. Alle skal lagre sine dokumenter her, fordi man er ikke avhengig av en bestemt maskin, og fordi det gjøres sikkerhetskopi fem ganger i uka.
- Utskrift
- Datadisiplinerklæring
Som ansatt og bruker av VIDs IKT-ressurser må du skrive under en datadisiplinerklæring.
- Hvordan koble til nettverk med VPN-klient