Covid-19: Status for ansatte og studenter ved VID, og smittevernstiltak fremover

Gå til innholdet
VID vitenskapelige høgskole
Meny
  • Studier
  • Student
  • Alumni
  • Bibliotek
  • Forskning
  • Internasjonalt
  • Kontakt
  • Om VID
  • English
  • Studier
  • Student
  • Alumni
  • Bibliotek
  • Forskning
  • Internasjonalt
  • Kontakt
  • Om VID
  • English
Ansatte
Anita Gjermestad

Anita Gjermestad

professor
Fakultet for helsefag

Kontakt

E-post

anita.gjermestad@vid.no

Telefon

+4751972287

Sted

Studiested

Sandnes

Adresse

Vågsgaten 40, 4306 Sandnes

Kontor

255

CRIStin besøk profil

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Andre helsefag

Emner

Ikke-verbal kommunikasjon, Livshistorier /narrativer, Medborgerskap, Medforskning, Praksisfortellinger, Psykisk utviklingshemming, Vernepleie.

Prosjekter

  • Vitenskapelig artikkel (9)

    Citizenship of persons with intellectual disabilities within the frame of inclusive research: A scoping review of studies to inform future research Citoyenneté des personnes ayant une déficience intellectuelle dans le cadre des recherches sur l’inclusion : bilan critique des recherches pour éclairer les recherches futures
    2020, Alter - European Journal of Disability Research

    Forskningssirkler som metode for kunnskaps og kompetanseutvikling i tjenestetilbud til personer med utviklingshemming
    2019, Fontene forskning

    Preparing a dialogue conference together with persons with intellectual disabilities
    2019, Nordic Social Work Research

    Når personar med utviklingshemming blir eldre, kva utfordringar erfarer kommunale tenesteytarar?
    2019, Tidsskriftet aldring og helse

    Medborgerskap og alvorlig utviklingshemming
    2018, Tidsskrift for velferdsforskning

    Kartlegging av barn og unge med multifunksjonshemming sine muligheter og potensialer til kommunikasjon
    2017, Psykologi i kommunen (PIK)

    Narrative competence in caring encounters with persons with profound intellectual and multiple disabilities
    2017, International Practice Development Journal

    Everyday life of persons with intellectual disability living in residential settings: a systematic review of qualitative studies
    2017, Disability & Society

    Fortellinger kan bidra til nye innsikter hos omsorgspersonalet i botilbud til personer med multifunksjonshemming :
    2016, Psykologi i kommunen (PIK)

  • Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel (10)

    Nar det å være til er nok: Et profesjonsetisk blikk på menneskeverd og sårbarhet.
    2020

    Fagutvikling og medborgerskap
    2019

    Kartlegging i tjenester til personer med utviklingshemming
    2019

    Omsorg i tjenester til personer med utviklingshemming
    2019

    Framsnakking som verdi i miljøarbeid
    2019

    Forskningssirkler som modell for fagutvikling
    2019

    Dialogkonferanse som metode for kunnskapsutvikling.
    2019

    Involvering av personer med utviklingshemning i forskningssirkler
    2019

    Lære av og i praksis
    2014

    Om læring. Læring og Livsutfoldelse i hverdagslig samspill
    2010

  • Vitenskapelig foredrag (22)

    Presentasjon av foreløpige resultater i case 2B Unge voksne med alvorlig utviklingshemning.
    2020

    Personer med alvorlig utviklingshemming (som ikke uttrykker seg med ord) og inkluderende forskning
    2019

    Citizenship in everyday life – contextual examples
    2019

    Inclusive research -is there a place for people with profound intellectual disability in inclusive research projects?
    2019

    Developing good services - a cooperation between people with intellectual disability, staff and academics.
    2019

    Inkluderende forskning i Habiliteringsfeltet, erfaringer, ressurser og utfordringer.
    2018

    People with profound intellectual disability: challenges in research.
    2018

    Development of health and care services in coopeartion with people with intellectual disability. How to safeguard third party persons?
    2017

    Tjenesteutvikling sammen med personer med utviklingshemming.
    2017

    Forskning om og sammen med personer med alvorlig nedsatte kognitive og kommunikative funksjoner.
    2017

    Citizenship and persons intellectual disability. A systematic review of theoretical research.
    2017

    Active citizenship for people with profound intellectual disability?
    2017

    Using dialogue conference as methodological approach in an inclusive research project.
    2016

    Narrative competence in care practices together with persons with profound and multiple learning disability
    2016

    Begrensede hverdagsliv!
    2016

    Daily life for people with intellectual disability living in large shared housings. A co-operative and inclusive project financed by the Norwegian Research Council – the «PraksisVel program»
    2015

    Omsorgskvaliteter i profesjonell praksis med personer som har utviklingshemning av alvorlig grad
    2014

    Hvordan har du det? Kognitiv svikt og medvirkning i forskning
    2013

    Active citizenship and quality of education for pupils with severe and profound learning disability
    2010

    Education and Learning concerning children with profound and multiple learning disability
    2010

    Elevundersøkelsen 2010
    2010

    Hvem er mennesker med store hjelpebehov?
    2007

  • Poster (1)

    Developing good services – collaboration between adults with intellectual or cognitive disability, staff and academics in Norway
    2019

  • Faglig foredrag (4)

    Jobber du i mitt hjem, eller bor jeg på din arbeidsplass? Kultur og tjenesteorganisering som premiss for egen bolig.
    2016

    Forsker- og ekspertseminar til Rettighetsutvalget/Kaldheimutvalget. Innspill til situasjonen i skolen for elever med alvorlig utviklingshemming.
    2015

    Forskningssirkler for personell i kommunale tjenestetilbud til personer med utviklingshemming
    2015

    Dialogkonferanse "Bokvaliteter og store botilbud"
    2015

  • Rapport (6)

    Kvalitet i botilbud til personer med utviklingshemning. En undersøkelse i to små botilbud og sammenligning av kvalitative forskjeller i små og store botiltak
    2014, Diakonhjemmet Høyskole

    Evaluering av drift og utforming av bofellesskapet i Hanamyrveien 1
    2012, Diakonhjemmet Høgskole

    Veileder til Elevundersøkelse Hverdagslivstrening
    2012, Diakonhjemmet Høyskole

    Prosjektrapport. Elevundersøkelsen ved Hverdagslivstrening 2011
    2012, Universitetet i Stavanger og Diakonhjemmet Høyskole

    Elevundersøkelsen ved Hverdagslivstrening 2010
    2010, Rapporter fra Universitetet i Stavanger

    Det Gode samspill
    2010, Nordens Välfärdscenter

  • Populærvitenskapelig artikkel (2)

    Nye store bofællesskaber er et skridt tilbage. Norsk undersøgelse
    2013, Lev bladet

    Innsyn i et stort og samlokalisert bofellesskap for utviklingshemmede
    2013, SOR rapport

  • Leserinnlegg (1)

    Svar til Ellingsen: problematisk kritikk
    2013, Fontene

  • Kronikk (2)

    Å leve og bo som andre?
    2013, Stavanger Aftenblad

    Elevdemokrati for alle?
    2010, Stavanger Aftenblad

  • Populærvitenskapelig foredrag (2)

    Vernepleieren inn i fremtiden
    2012

    Elevundersøkelsen ved Hverdagslivstrening 2010
    2011

  • Fagartikkel (1)

    Dagligdagens samspill og potensialer for læring og utvikling
    2011, VIKOM-bladet

  • Sammendrag/abstract (1)

    Understanding learning and education for people with PIMD
    2010, JARID: Journal of applied research in intellectual disabilities

  • Vitenskapelig antologi/Konferanseserie (1)

    Multifunksjonshemming. Livsutfoldelse og læring
    2010, Universitetsforlaget

  • Doktorgradsavhandling (1)

    Skjøre samspill. En deskriptiv og fortolkende studie av barn med dyp utviklingshemming og deres nærpersoner i barnehage og skole
    2009, Det humanistiske fakultet, Universitetet i Stavanger

  • Hovedfagsoppgave (1)

    Se og forstå et uvanlig barn
    2005, Humanistisk Fakultet. Universitetet i Stavanger

Bakgrunn

Jeg har undervisningserfaring fra videregående skole og høyskole innen spesialpedagogiske og helse-og sosialfaglige emner. Har bred erfaring fra undervisning innen miljøarbeid og habiliteringfeltet rettet mot personer med alvorlig utviklingshemming og alvorlig nedsatt kognitiv funksjon, både på bachelor og på masternivå. Mitt forskningsmessige fokus har vært rettet mot brukerinvolvering i forskning, samt forsknings- og kunnskapsutvikling i samarbeid med praksisfeltet. Videre er rammer for medborgerskap for personer med alvorlig utviklingshemming og som ikke uttrykker seg språklig en særlig interesse i forskning.

Emneord

  • Psykisk utviklingshemming
  • Ikke-verbal kommunikasjon
  • Livshistorier /narrativer
  • Vernepleie
  • Medforskning
  • Praksisfortellinger
  • Medborgerskap

Kontakt

Kontakt oss

Telefon:

E-post:

Postadresse:

Spørsmål og svar

Ansatte

Enheter

VID

Om VID

Misjons- og diakoniarkivet

Samfunnsbidrag

Blogg

Studierelatert

Studier og enkeltemner

Utveksling

Utvekslingsmuligheter

Opptak

Aktuelt

Nyheter

Arrangementer

Campusutvikling

Ledige stillinger

For deg

For studenter

For ansatte

Personvern og GDPR

Følg oss på sosiale medier

3inalliance member logo

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre din opplevelse så god som mulig. Les mer om hvordan VID behandler personopplysninger, om dine personvernrettigheter ved VID og om hvorfor vi bruker informasjonskapsler.