
Kontakt
E-post
anita.gjermestad@vid.noTelefon
+4751972287Sted
CRIStin besøk profil
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Andre helsefag
Emner
Ikke-verbal kommunikasjon, Livshistorier /narrativer, Medborgerskap, Medforskning, Praksisfortellinger, Psykisk utviklingshemming, Vernepleie.Prosjekter
-
Vitenskapelig artikkel (9)
Citizenship of persons with intellectual disabilities within the frame of inclusive research: A scoping review of studies to inform future research Citoyenneté des personnes ayant une déficience intellectuelle dans le cadre des recherches sur l’inclusion : bilan critique des recherches pour éclairer les recherches futures
2020, Alter - European Journal of Disability ResearchForskningssirkler som metode for kunnskaps og kompetanseutvikling i tjenestetilbud til personer med utviklingshemming
2019, Fontene forskningPreparing a dialogue conference together with persons with intellectual disabilities
2019, Nordic Social Work ResearchNår personar med utviklingshemming blir eldre, kva utfordringar erfarer kommunale tenesteytarar?
2019, Tidsskriftet aldring og helseMedborgerskap og alvorlig utviklingshemming
2018, Tidsskrift for velferdsforskningKartlegging av barn og unge med multifunksjonshemming sine muligheter og potensialer til kommunikasjon
2017, Psykologi i kommunen (PIK)Narrative competence in caring encounters with persons with profound intellectual and multiple disabilities
2017, International Practice Development JournalEveryday life of persons with intellectual disability living in residential settings: a systematic review of qualitative studies
2017, Disability & SocietyFortellinger kan bidra til nye innsikter hos omsorgspersonalet i botilbud til personer med multifunksjonshemming :
2016, Psykologi i kommunen (PIK) -
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel (10)
Nar det å være til er nok: Et profesjonsetisk blikk på menneskeverd og sårbarhet.
2020Fagutvikling og medborgerskap
2019Kartlegging i tjenester til personer med utviklingshemming
2019Omsorg i tjenester til personer med utviklingshemming
2019Framsnakking som verdi i miljøarbeid
2019Forskningssirkler som modell for fagutvikling
2019Dialogkonferanse som metode for kunnskapsutvikling.
2019Involvering av personer med utviklingshemning i forskningssirkler
2019Om læring. Læring og Livsutfoldelse i hverdagslig samspill
2010 -
Vitenskapelig foredrag (22)
Presentasjon av foreløpige resultater i case 2B Unge voksne med alvorlig utviklingshemning.
2020Personer med alvorlig utviklingshemming (som ikke uttrykker seg med ord) og inkluderende forskning
2019Citizenship in everyday life – contextual examples
2019Inkluderende forskning i Habiliteringsfeltet, erfaringer, ressurser og utfordringer.
2018People with profound intellectual disability: challenges in research.
2018Tjenesteutvikling sammen med personer med utviklingshemming.
2017Forskning om og sammen med personer med alvorlig nedsatte kognitive og kommunikative funksjoner.
2017Citizenship and persons intellectual disability. A systematic review of theoretical research.
2017Active citizenship for people with profound intellectual disability?
2017Using dialogue conference as methodological approach in an inclusive research project.
2016Omsorgskvaliteter i profesjonell praksis med personer som har utviklingshemning av alvorlig grad
2014Hvordan har du det? Kognitiv svikt og medvirkning i forskning
2013Active citizenship and quality of education for pupils with severe and profound learning disability
2010Education and Learning concerning children with profound and multiple learning disability
2010 - Poster (1)
- Faglig foredrag (4)
-
Rapport (6)
Kvalitet i botilbud til personer med utviklingshemning. En undersøkelse i to små botilbud og sammenligning av kvalitative forskjeller i små og store botiltak
2014, Diakonhjemmet HøyskoleEvaluering av drift og utforming av bofellesskapet i Hanamyrveien 1
2012, Diakonhjemmet HøgskoleVeileder til Elevundersøkelse Hverdagslivstrening
2012, Diakonhjemmet HøyskoleProsjektrapport. Elevundersøkelsen ved Hverdagslivstrening 2011
2012, Universitetet i Stavanger og Diakonhjemmet HøyskoleElevundersøkelsen ved Hverdagslivstrening 2010
2010, Rapporter fra Universitetet i StavangerDet Gode samspill
2010, Nordens Välfärdscenter - Populærvitenskapelig artikkel (2)
-
Leserinnlegg (1)
Svar til Ellingsen: problematisk kritikk
2013, Fontene -
Kronikk (2)
Å leve og bo som andre?
2013, Stavanger AftenbladElevdemokrati for alle?
2010, Stavanger Aftenblad - Populærvitenskapelig foredrag (2)
-
Fagartikkel (1)
Dagligdagens samspill og potensialer for læring og utvikling
2011, VIKOM-bladet -
Sammendrag/abstract (1)
Understanding learning and education for people with PIMD
2010, JARID: Journal of applied research in intellectual disabilities -
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie (1)
Multifunksjonshemming. Livsutfoldelse og læring
2010, Universitetsforlaget -
Doktorgradsavhandling (1)
Skjøre samspill. En deskriptiv og fortolkende studie av barn med dyp utviklingshemming og deres nærpersoner i barnehage og skole
2009, Det humanistiske fakultet, Universitetet i Stavanger -
Hovedfagsoppgave (1)
Se og forstå et uvanlig barn
2005, Humanistisk Fakultet. Universitetet i Stavanger
Bakgrunn
Jeg har undervisningserfaring fra videregående skole og høyskole innen spesialpedagogiske og helse-og sosialfaglige emner. Har bred erfaring fra undervisning innen miljøarbeid og habiliteringfeltet rettet mot personer med alvorlig utviklingshemming og alvorlig nedsatt kognitiv funksjon, både på bachelor og på masternivå. Mitt forskningsmessige fokus har vært rettet mot brukerinvolvering i forskning, samt forsknings- og kunnskapsutvikling i samarbeid med praksisfeltet. Videre er rammer for medborgerskap for personer med alvorlig utviklingshemming og som ikke uttrykker seg språklig en særlig interesse i forskning.
Emneord
- Psykisk utviklingshemming
- Ikke-verbal kommunikasjon
- Livshistorier /narrativer
- Vernepleie
- Medforskning
- Praksisfortellinger
- Medborgerskap