
Kontakt
Sted
Studiested
CRIStin besøk profil
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Historie, Samfunnsvitenskap.
Emner
Interkulturell kompetanse, Literacy, Utdanningshistorie.Prosjekter
The Norwegian Mission’s Educational Work in Zululand and Natal (1940-1955)
- Populærvitenskapelig foredrag (5)
- Faglig foredrag (6)
- Multimediaprodukt (2)
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel (3)
-
Vitenskapelig artikkel (6)
Negotiating Norwegian mission education in Zululand and natal during World War II
2021, Mission studiesA time of destiny for Norwegian mission schools in Zululand and Natal under the policy of Bantu Education (1948–1955)
2019, History of EducationInterculturally competent teachers in the diverse Norwegian educational setting
2018, Multicultural Education ReviewChristianisation, Frenchification and Malgachisation: mission education during war and rebellion in French colonial Madagascar in the 1940s
2017, History of EducationContextualiser la place du français et du malgache dans le système éducatif du Madagascar : une perspective historique
2016, Paedagogica Historica: International Journal of the History of EducationWith a church comes a school: Protestant mission education in Madagascar
2013, Southern African review of education with Education with production -
Vitenskapelig foredrag (16)
History Teaching and Identity Faced with Global Migration
2019History Teaching and Identity Faced with Global Migration
2019Negotiating Norwegian mission education in Zululand and Natal during World War II
2019The use of mission archives in the history of literacy and education - challenges and possibilities
2019Negotiating Norwegian mission education in Zululand and Natal during World War II
2019The Norwegian Mission’s Literacy Work in Colonial and Independent Madagascar
2018The Norwegian Mission’s Literacy Work in Colonial and Independent Madagascar
2018History Teaching and Identity Faced with Global Migration
2017Intercultural Competent Teachers in a Diverse Norwegian Educational Setting
2017Intercultural Competent Teachers in a Norwegian Multicultural Educational Setting
2016Den norske misjonen sitt skriftkulturelle arbeid på Madagaskar under fransk kolonisering
2016Langue d`enseignement à Madagascar durant et après la colonisation – Malgache ou français ?
2014Literacy development during French colonization - the case of Madagascar
2013 -
Populærvitenskapelig artikkel (2)
Religiøs lese- og skriftkultur formidlet gjennom missjonsskoler
2019, Misjonshilsen- med kunnskap om Jesus til hele verden. Organ for Lærernes MisjonsforbundBarn i fengsel
2005, Stavanger Aftenblad - Vitenskapelig monografi (1)
-
Fagartikkel (3)
Literacy and World Christianity
2018, Encyclopedia of the Bible and Its Reception (EBR)Snakk så jeg forstår! Gassisk og fransk i skolen sett i et historisk perspektiv
2013, Madagaskar forumTid for gjenoppbygging
2007, Madagaskar forum -
Kronikk (2)
Interkulturell kompetanse for alle, og vi må gå bevisst inn for den
2018, Stavanger AftenbladUtdanning for frigjøring
2014, Vårt land - Populærvitenskapelig kapittel/artikkel (1)
-
Doktorgradsavhandling (1)
Mission, Colonisation and Literacy: The Norwegian Mission`s Literacy Work in Colonial and Independent Madagascar
2015, Universitetet i Stavanger -
Rapport (6)
Rehabilitation and Social Reintegration of Asylum-seeking Children Affected by War and Armed Conflict
2015, Misjonshøgskolens forlagChurch networks, peacebuilding and women’s participation in Eastern DRC and the Great Lakes Region – a mapping study
2015, Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR), Senter for interkulturell kommunikasjon (SIK)Review of the joint programme: "Education for all in Madagascar (2011-2014)"
2014, Misjonshøgskolens forlagReligionsskifte og utvikling i et kjønnsperspektiv
2007, Misjonshøgskolens forlagTous contre le VIH/SIDA (2002-2005) : évaluation de la 1ère phase du Programme de lutte contre le VIH/SIDA de l'Église Evangélique Luthérienne du Cameroun
2006, Misjonshøgskolens forlagBilingual and multilingual education and the use of local languages : an overview of documents, main themes and core concepts within the international development discourse on education in multilingual communities
2005, Misjonshøgskolens forlag -
Leserinnlegg (1)
Anerkjenn demokratiet på Madagaskar!
2002, Vårt land -
Magisteravhandling (1)
Bruk av etnisitet i politikken på Madagaskar
2002, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo
Bakgrunn
Ellen Vea Rosnes er professor i interkulturell kommunikasjon og globale studier og merittert underviser ved VID vitenskapelige høgskole, Stavanger. Hun har en PhD i Literacy Studies fra Universitetet i Stavanger og hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo. Ellen har bred internasjonal erfaring fra utdanning, forskning og konsulentvirksomhet.
Hennes forskningsfelt er interkulturell kompetanse og utdanningshistorie i koloniale og postkoloniale kontekster. Ellen har ved bruk av arkivmaterialet og muntlige kilder forsket på misjon og utdanning på Madagaskar og i Sør-Afrika under kolonitida og ved uavhengigheten (1920-1970). Basert på aksjonsforskning og dokumentanalyse hun har også forsket på interkulturell kompetanse i den norske skolekonteksten.
Ellen leder VIDs forskningsgruppe ‘Research on the Intercultural History of Christianity’ (RethinC) og er medlem i et av VIDs fremragende forskningsprosjekt ‘Connected Histories - Contested Values. World Lutheranism and Decolonisation: Processes of Transloyalties, 1919-1970 (CHCV)’. Hun er programansvarlig for VIDs Master i interkulturelt arbeid (MIKA), og har bred undervisnings- og veiledningserfaring fra bachelor- master- og PhD nivå innen emner knyttet til utvikling, globalisering, interkulturell kompetanse og postkolonialisme. Ellen holder foredrag om utdanningshistorie og interkulturell kompetanse
Emneord
- Interkulturell kompetanse
- Utdanningshistorie
- Literacy