
Kontakt
Sted
Studiested
CRIStin besøk profil
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Allmennpedagogikk
Emner
Aksjonsforskning, Interkulturell kompetanse, Interkulturell pedagogikk, KRLE, Religionsdidaktikk, Tros- og livssynsdialog, Utdanning og utvikling.-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel (10)
Dialog som begrep og praktisk tilnærming i aksjonsforskning
2020Case study 6: Interreligious educational activities
2019Case Study 6: The House of Literature in Oslo
2019Interreligious dialogue in Oslo in the years following the terror attacks of 22 July 2011
2018Teoribruk og teoriutvikling i aksjonsforskning i møte med mangfold som samfunnsrealitet
2017Lesson Study som arbeidsform i læreres utforsking av mangfoldsorientert undervisning
2016Dette er Sevgi, hun er tyrkisk, eller...?
2015Contextual knowledge for an inclusive RE
2013Kunnskapsformer og kunnskapsutvikling i praksisfellesskap
2010 -
Annet (1)
Etterord
2020 - Faglig kapittel (3)
-
Lærebok (1)
Den åpne barnehagen. Et mangfoldig møtested
2020, Fagbokforlaget -
Vitenskapelig foredrag (12)
History Teaching and Identity Faced with Global Migration
2019History Teaching and Identity Faced with Global Migration
2019Dialogue in Religious Education and History and Philosophy in upper secondary school – Norway
2017Tros og livssynsdialog i faget Historie og filosofi i Videregående skole
2017Dialogue in upper secondary school
2017Policies in Municipal Public Services and Migration to Norway
2013Subject oriented Action Research in school and teacher education - Intentions and Outcome
2012Solidarisk kunnskap, hva er det?
2010ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland
2010 -
Vitenskapelig artikkel (4)
Gjestar som blir? Arbeidsinnvandring som utfordring for kommunar på Vestlandet
2019, Tidsskrift for velferdsforskningThe relationship between religious education and intercultural education
2018, Intercultural EducationPolicies in Municipal Public Services and Migration to Norway
2015, PolitejaNegotiating and reshaping Christian values and professional identities through action research: experiential learning and professional development among Christian religious education teachers
2015, Educational Action Research -
Rapport (8)
Kompetanseløft for åpne barnehager (KOMÅP): Sluttrapport
2018, Senter for Interkulturell kommunikasjonArbeidsinnvandrere som ressurs i regional utvikling
2017, Universitetet i StavangerAfghans and early childhood education in Norway. A pilot project
2013, Misjonshøgskolens forlagRegional integreringspolitikk og praksis. Kunnskapsstatus og utviklingsmuligheter. Rogaland som case
2012, Senter for interkulturell kommunikasjonReligionsskifte og utvikling i et kjønnsperspektiv
2007, Misjonshøgskolens forlagStruggling for quality in education in war-ridden Liberia : a review of the educational activities of the Salvation Army in Liberia
2006, Misjonshøgskolens forlagMed mål og mening : kultur- og samfunnsforståelse gjennom konseptoversettelse : en prosjektrapport
2006, Misjonshøgskolens forlagSom å passere et nåløye. Om å formidle fra utenlandsopphold
2004, Senter for interkulturell kommunikasjon -
Populærvitenskapelig artikkel (1)
Fri flyt eller god flyt? Barn av arbeidsinnvandrere i norsk skole
2017, Bedre Skole -
Doktorgradsavhandling (1)
Kulturkompetanse i religionsundervisningen? En studie av religionslæreres arbeid i det mangfoldige klasserommet.
2015, Det humanistiske fakultet, Universitetet i Stavanger -
Kompendium (1)
Policies in Municipal Public Services and Migration to Norway
2015, International Research Institute of Stavanger
Bakgrunn
Øystein Lund Johannessen har yrkesbakgrunn som lærer i grunnskolen, rådgiver og andrespråklærer for flyktninger og fra 1992 forsker ved Senter for interkulturell kommunikasjon (SIK). Han har en PhD i utdanningsvitenskap fra Universitetet i Stavanger og Cand.Polit.-grad i sosialantropologi fra Universitetet i Bergen. Ved SIK har Øystein arbeidet som forsker og konsulent, seniorforsker og faglige-administrativ leder. Hans faglige engasjement har særlig vært arbeidet med kompetanseutvikling innenfor fagområdene kulturelt mangfold og profesjonalitet i offentlig tjenesteyting og internasjonal utdanningsbistand. Innenfor disse feltene har han bred erfaring som leder og partner i prosjekter designet etter prinsipper fra følgeforskning, aksjonsforskning og aksjonslæring. I perioden 2007-2012 var Øystein leder for ett av to delprosjekt i det NFR-finansierte aksjonsforskningsprosjektet Religionsundervisning og mangfold der deltagerne var forskere og grunnskolelærere med praksis innenfor religions-livssyns- og etikkfaget. De senere årene har Øystein særlig forsket innenfor temaområdene Religionsdidaktikk og Interreligiøse relasjoner i mangfoldssamfunnet. PhD-avhandlingen fra 2015 hadde tittelen Kulturkompetanse i religionsundervisningen? En studie av religionslæreres arbeid i det mangfoldige klasserommet. Her var fokuset (K)RLE-læreres arbeid med elevmangfoldet i egne klasser og den kultur- og mangfoldskompetansen de utviklet. For tiden er Øystein engasjert i det internasjonale forskningsprosjektet Religion and Dialogue in Modern Societies (ReDi) ledet av Academie der Weltreligionen ved Universitetet i Hamburg (2013-2018). Her har Øystein sammen med kolleger ved Universitetet i Stavanger forsket med utgangspunkt i feltstudier på interreligiøse aktiviteter og tros- og livssynsdialog i Oslo.
Emneord
- Aksjonsforskning
- Utdanning og utvikling
- Interkulturell pedagogikk
- Tros- og livssynsdialog
- KRLE
- Religionsdidaktikk
- Interkulturell kompetanse