Fagledelse og innovasjon i Den norske kirke
Fagledelse og innovasjon i Den norske kirke
Emnet tematiserer fagledelse og innovasjonsarbeid i arbeidet til ansatte innenfor diakoni, kirkelig undervisning og kirkemusikk i Den norske kirke
Emnet tematiserer fagledelse og innovasjonsarbeid i arbeidet til ansatte innenfor diakoni, kirkelig undervisning og kirkemusikk i Den norske kirke
Du søker opptak lokalt gjennom KA. Søkere som har fått tilbud om opptak registrerer seg som student på VID vitenskapelige høgskoles EVU-web.
Kirkeprofesjonenes identitet, verdier og faglige handlingsrom i konteksten av et arbeidsforhold i en demokratisk styrt kirkeorganisasjon får særlig oppmerksomhet. Emnet vektlegger kirkefagansattes roller i innovative og menighetsutviklende prosesser, og skal dyktiggjøre til en samskapende praksis i menighet og lokalsamfunn. Ulike typer samarbeidsformer og tverrfaglighet mellom ansatte og i relasjon til folkevalgte og frivillige tematiseres.
Emnet gir grunnleggende kjennskap til prosjektledelse, planarbeid og økonomistyring. Emnet gir innsikt i arbeidsgiveransvaret og relasjonen mellom arbeidsgiver og arbeidstaker samt innsikt i rammebetingelser for utøvelse av fagledelse i dagens og fremtidens kirkeorganisasjon. Videre tematiseres kirkelige tjenesters organisering og finansiering, og hvordan lokale prosesser utformes i rammen av helhetskirkelige planer, lover og forskrifter.
Hovedtemaer
- Fagledelse i en demokratisk styrt kirkeorganisasjon
- Sosial innovasjon og samskaping
- Organisering, ledelse og samarbeid
- Frivillighet og frivillighetsledelse
- Prosjektledelse, planarbeid og økonomistyring
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har avansert kunnskap om fagledelse i Den norske kirke
- har inngående kunnskap om innovasjonsarbeid og samskaping i menighet og i relasjon til lokalsamfunnet
- har omfattende kunnskap om kirkens samfunnsoppdrag og kirkelige profesjoners identitet, verdier og arbeidsoppgaver
- har utdypet kunnskap om Den norske kirkes organisering inkludert kirkeansattes rolle i relasjon til kirkens folkevalgte organer og frivillighet
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere omkring egen profesjons fagledelse i lys av arbeidsforholdet og i rammen av en demokratisk kirkeorganisasjon
- kan anvende og analysere metodikk fra prosjektledelse, planarbeid og økonomistyring i eget arbeid
- kan identifisere, initiere og utvikle ulike former for samarbeid og tverrfaglighet i sin yrkespraksis og kan formidle skriftlig og muntlig kunnskap fra disse prosessene
Generell kompetanse
Studenten
- har samarbeidsevne i innovasjon og samskaping og kan kommunisere relevant teori relatert til initiering, ledelse, gjennomføring og rapportering av arbeidsprosesser
- kan reflektere over relasjonen mellom fagledelse, ledelse og styring og dynamikker mellom interne og eksterne rammebetingelser
- har evne til kritisk tenkning omkring utfordringer knyttet til samarbeid mellom profesjonelle og frivillige samt eksterne aktører
Arbeids- og undervisningsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Individuelt skriftlig arbeidskrav med refleksjon over faglig problemstilling
Obligatoriske aktiviteter
- Litteraturrapport 500 ord (+/- 10 %) som innleveres på digital plattform
- Oppgave med refleksjon over faglige problemstillinger knyttet til en eller flere læringsutbyttebeskrivelser 1000 ord (+/- 10%)
- 80% nærværsplikt
- Deltakelse i studentstyrte grupper
Obligatoriske aktiviteter må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsordning
Vurderingsform |
Varighet |
Vurderingsuttrykk |
Skriftlig hjemmeeksamen 3500 ord (+/- 10 %) |
14 dager |
A-F |
Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen
Hjemmeeksamen gis over oppgitt tema. Det er krav om kildehenvisning og litteraturliste.
Annet
Opptakskrav: Mastergrad eller bachelorgrad i diakoni, kirkelig undervisning, teologi, kirkemusikk eller tilsvarende. Emnet kan søkes innpasset i Master i praktisk teologi eller Master i verdibasert ledelse, men det kan også tas som et enkeltemne.
Det vil være fysiske og nettbaserte samlinger:
Samling 1: Fysisk samling: 13.-14. juni. Sted: VID vitenskapelige høgskole, campus Oslo, Diakonveien 14-16. Den enkelte må ordne overnatting selv.
Samling 2: Nettsamling: Mandag 14. august kl. 0900-1330
Samling 3: Nettsamling: Mandag 11.september kl. 0900-1330
Samling 4: Nettsamling: Mandag 16. oktober kl. 0900-1330
Samling 5: Fysisk samling: 6.-8. november. Sted: Scandic Ambassadeur Drammen. Opphold inkludert i kursprisen.
Samling 6: Nettsamling: Mandag 27. nov. 0900-1230.
Litteraturrapporten skal leveres på digital plattform og være tilgjengelig for medstudenter. Alle skal kommentere på hver sin litteraturrrapport (hverandrevurdering).
Pensum
FAGINN5010 Fagledelse og innovasjon [2023-V]
Fakta og priser
Type enkeltemne
SamlingsbasertNettstudium
Pris
Kr Emnet er fullfinansiert fra oppdragsgiver.Pris og stipend:
Fullpris er kr. 16.000. Dersom du er omfattet av OU1-ordningen (fellesråd og organisasjoner med overdratt partsansvar) gis det stipend på kr. 8.000.
Dersom du ikke er omfattet av OU1-ordningen er prisen kr. 16.000, så husk å sjekke med din arbeidsgiver hvilke EVU-ordninger som gjelder for deg.
Studieavgift til VID på kr. 1049,- x 2 kommer i tillegg.
Dette enkeltemne tilhører
Master i praktisk teologiMaster i verdibasert ledelse
Opptakskrav
Mastergrad eller bachelorgrad i diakoni, kirkelig undervisning, teologi, kirkemusikk eller tilsvarende. Emnet kan søkes innpasset i Master i praktisk teologi eller Master i verdibasert ledelse, men det kan også tas som et enkeltemne.
Se KAs nettsider for søknadsfrist.