Sjelesorg i møte med livsutfordringer
Sjelesorg i møte med livsutfordringer
Kurset retter seg mot mennesker som ønsker en helhetsforståelse av sjelesorgens plass og innhold i møte med ulike livsutfordringer og relaterte eksistensielle tema. Gjennom undervisning i små grupper vil kursdeltakerne kunne øve seg på konkrete sjelesørgeriske situasjoner.
Kurset retter seg mot mennesker som ønsker en helhetsforståelse av sjelesorgens plass og innhold i møte med ulike livsutfordringer og relaterte eksistensielle tema. Gjennom undervisning i små grupper vil kursdeltakerne kunne øve seg på konkrete sjelesørgeriske situasjoner.
- For emnet på bachelornivå (BASJE 1020-1)
Læringsutbytte for bachelornivå
Det legges vekt på arbeid med samtaleferdigheter og relasjons-kompetanse, samt på tilrettelegging for studentenes personlige bearbeiding av tro og liv.
Etter endt emne skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om sorg og sorgteorier
- har innsikt i ulike måter å sørge på hos barn, ungdom, menn og kvinner og hvordan eksistensielle dimensjoner kan komme til uttrykk i sorg
- har innsikt i eksistensielle fenomener som ensomhet, tilgivelse og forsoning
- har kunnskap om reaksjoner etter brå død
- har grunnleggende kunnskap om konfliktforståelse og årsaker til konflikter
- har innsikt i maktforståelser og maktbruk
Ferdigheter
Studenten
- kan lytte aktivt til og samtale med mennesker som bærer på ulike tap – i lys av deres faglige kunnskap om sorg
- kan lytte til menneskers eksistensielle behov og spørsmål omkring tro og mening i møte med tap og andre livsutfordringer
- kan lytte aktivt til og samtale med mennesker som står i ulike konfliktsituasjoner
- har evne til å gjenkjenne spesifikke trekk ved konflikter i kirker og organisasjoner og har redskaper til å håndtere disse
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over praktiske sjelesørgeriske eksempler ved hjelp av teori
- har holdninger og praksis som ivaretar etiske anliggender i møte med konfidenter
- har forståelse for menneskers ulike måter å mestre sorg, krise og konflikt på
Arbeids- og undervisningsformer
- Undervisning i plenum
- Rollespill og øvelser i grupper
- Case-studier
- Fremlegg av refleksjoner og bokrapporter i grupper
- Egenrefleksjoner
- Gudstjeneste med påfølgende refleksjoner over sjelesørgeriske komponenter
Vurderingsordning
- Vurderingsform: Hjemmeeksamen
- Varighet: 1 semester
- Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått
- Vekting: 100/100
Utfyllende informasjon om eksamen/vurdering
Besvarelsen er en gitt oppgave og skal ha et omfang på 4000 ord +/- 10 %
- Minimum 60 prosents tilstedeværelse i undervisning og grupper
- Levere en bokrapport på ca. 2 sider. Bokrapporten skal legges fram for de andre deltakerne i grupper
Gjennomførte obligatoriske aktiviteter er en forutsetning for å gå opp til eksamen i emnet. Rollespill og bokrapport skal godkjennes av faglærer.
Pensum
- For emnet på masternivå (MASJE 1020-1)
Målgruppe og opptakskrav
Bachelorgrad (180 studiepoeng) eller annen grad eller utdanning på tilsvarende nivå av minimum tre års omfang.
Læringsutbytte for masternivå
Det legges særlig vekt på faglig refleksjon i lys av forskningsbasert litteratur. Det legges også vekt på arbeid med samtaleferdigheter og relasjons-kompetanse, samt på tilrettelegging for studentenes personlige bearbeiding av tro og liv.
Etter endt emne skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om sorg og sorgteorier
- har spesialisert innsikt i måter å sørge på hos barn, ungdom, menn og kvinner, og kunnskap om hvordan eksistensielle dimensjoner kan komme til uttrykk i sorg
- har kunnskap om reaksjoner etter brå død
- har inngående kunnskap om konfliktforståelse og årsaker til konflikter
- har tverrfaglig innsikt i eksistensielle fenomener som ensomhet, tilgivelse og forsoning
- kan identifisere og analysere problemstillinger i møte med ulike maktoforståelser og maktbruk
Ferdigheter
Studenten
- kan lytte aktivt til og samtale med mennesker som bærer på ulike tap – i lys av faglig kunnskap om sorg
- har evne til å gjenkjenne menneskers eksistensielle behov og stille relevante spørsmål omkring tro og mening i møte med tap og andre livsutfordringer
- kan identifisere og analysere problemstillinger som oppstår i møte med konflikt i lys av sjelesorg som fagdisiplin
- kan lytte til og samtale med mennesker som står i ulike konfliktsituasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere praktiske sjelesørgeriske eksempler ved hjelp av kritisk reflektert teori
- kan gjenkjenne og analysere etiske problemstillinger og har holdninger og praksis som ivaretar etiske anliggender og grenser i møte med konfidenten
- kan strukturere faglige resonnementer ved kritisk bruk av kilder i skriftlig arbeide
Arbeids- og undervisningsformer
- Undervisning i plenum
- Rollespill og øvelser i grupper
- Case-studier
- Fremlegg av refleksjoner og bokrapporter i grupper
- Egenrefleksjoner
- Gudstjeneste med påfølgende refleksjoner over sjelesørgeriske komponenter
Vurderingsordning
Vurderingsform: Hjemmeeksamen
Utfyllende informasjon om eksamen/vurdering
- Minimum 60 prosents tilstedeværelse i undervisningen
- Levere en bokrapport med kritisk refleksjon på ca. 3 sider. Bokrapporten skal presenteres for de andre deltakerne i grupper
Gjennomførte obligatoriske aktiviteter er en forutsetning for å gå opp til eksamen i emnet. Bokrapport skal godkjennes av faglærer.
Besvarelsen er en gitt oppgave og har et omfang på 4500 ord +/- 10 %
Annet
Studenter kan ved å gjennomføre emnet få innpasning i masterstudiet i diakoni. Studenter kan i tillegg, ved å gjennomføre dette emnet og emnet «Sjelesorg i møte med livsutfordringer», gå å videre til siste året av årsstudiet i kristen sjelesorg.
Pensum

Innhold
Emnet gir en helhetsforståelse av sjelesorgens plass og innhold i møte med ulike livsutfordringer og relaterte eksistensielle tema. Gjennom undervisning, erfaringsdeling, øvelser og egenarbeid vil det fokuseres på sjelesørgeriske problemstillinger i møte med sorg og krise, psykisk smerte og slitenhet. Videre vil det fokuseres på spørsmål omkring konflikter i menigheter og organisasjoner, samt på sjelesørgerens møte med mennesker som står i konflikt. Eksistensielle tema som mening, skam, skyld, tilgivelse og forsoning vil bli vektlagt gjennom hele kurset.
Bachelor- og masternivå
Kurset kan tas på bachelor- eller masternivå. Emnekode for bachelornivå er BASJE 1020-1. Emnekode for masternivå er MASJE 1020-1. Emneplan, pensumliste, opptakskrav og vurderingsformer er forskjellig på de to nivåene.
Undervisningen vil i hovedsak være felles for bachelor og masterstudenter, med felles datoer for samlinger, mens arbeidskrav, vurderingsordning og pensum er differensiert etter nivå.
Dato for samlinger
- Del 1: 11.–14. januar 2024
- Del 2: 04.–07. april 2024
Studiested
Institutt for Sjelesorg, Modum Bad, Einar Lundbys vei 13, Vikersund
Hovedtemaer
- Sorgteorier
- Ulike tapserfaringer
- Brå død og krise
- Nettverkets betydning for den sørgende
- Tap og sorg i trosperspektiv
- Ritualenes betydning for sorg
- Grunnleggende konfliktforståelse
- Konflikter i kirker og organisasjoner
- Makt og krenkelser
- Tilgivelse og forsoning
- Slitenhet
- Psykisk smerte
- Eksistensielle temaer
Overgang til årsstudium
Ved fullført emne 1 (Innføring i kristen sjelesorg) og fullført emne 2 (Sjelesorg i møte med livsutfordringer, vårsemester) kan du søke overgang til årsstudiet i kristen sjelesorg del 2. Dette gjelder både ved studier for bachelor og master.
Fakta og priser
Studiepoeng
15 studiepoengSøknadsfrist
18. desember 2023Oppstart
11. januar 2024Type enkeltemne
SamlingsbasertPris
Kr 15 799,-.14 750,- inkluderer undervisning, kost og losji og betales til Institutt for Sjelesorg. Kan innbetales i to rater. I tillegg kommer kr 1049,- i semesteravgift, som betales direkte til VID.
Opptakskrav
For emnet på bachelornivå (BASJE 1020-1): Generell studiekompetanse.
For emnet på masternivå (MASJE 1020-1): Bachelorgrad eller tilsvarende 3-årig høgskoleutdanning.
