Gå til innholdet
VID vitenskapelige høgskole
Meny
  • Studier
  • Student
  • Alumni
  • Bibliotek
  • Forskning
  • Internasjonalt
  • Kontakt
  • Om VID
  • English
  • Studier
  • Student
  • Alumni
  • Bibliotek
  • Forskning
  • Internasjonalt
  • Kontakt
  • Om VID
  • English
Ph.d.-prosjekter

Det emosjonelle læringslandskapet i simuleringsbasert utdanning

Det emosjonelle læringslandskapet i simuleringsbasert utdanning

  • VID vitenskapelige høgskole
  • Forskning
  • Ph.d.-prosjekter ved Senter for diakoni og profesjonell praksis
  • Emosjoner i simuleringsbasert utdanning
Anine Madsgaard

Anine Madsgaard

Ph.d.-kandidat, +47 55 69 92 27, anine.madsgaard@vid.no

Prosjektperiode

oktober 2017–oktober 2021

Veileder

  • Hovedveileder: Kari Røykenes
  • Biveileder: Hilde Smith-Strøm
  • Biveileder: Guttorm Brattebø

Om prosjektet

Simuleringsbasert utdanning er en kompleks læringssituasjon hvor studenter aktivt deltar i imiterte situasjoner som ofte utspiller seg i simuleringslaboratorier. Studentene samarbeider og bruker reelt utstyr for å håndtere vanskelige pasientsituasjoner som mange ganger baserer seg på situasjoner hentet fra praksis. Simulering er integrert som en tradisjonell læringsmetode i helsefaglige utdanninger. Simulering gir en mulighet for å bygge bro mellom praksis og teori og trene på kompleks pasientbehandling i trygge rammer. Læringsmetoden bygger på kognitiv, sosialkonstruktivistisk og experiential læringsteori, som tar utgangspunkt i at mennesket lærer når en oppfatter, tenker, samhandler, samarbeider, reflekterer og konstruerer mening ut av den simulerte opplevelsen. For å lage et slikt læringsmiljø er det hensiktsmessig å benytte komplekse læringsaktiviteter og legge til rette for refleksjon.

Experiential læringsmetoder er spesielt egnet for å stimulere studenters emosjoner, og trigger for eksempel frustrasjon og forvirring når en ikke klarer å løse oppgaven og glede og mestring når oppgaven er løst og en har tilegnet seg en ny forståelse. Slike emosjonelle responser ser ut til å spille en sentral rolle i experiential læring ved å bidra til bedre læringsresultater. Suksessfaktorer ved komplekse læringssituasjoner bygger også på at studentene er dypt kognitivt og emosjonelt involvert i oppgaven. I tillegg har mange nevrovitenskapelige og pedagogiske studier funnet at emosjoner har betydning for læring ved å påvirke motivasjon, oppfattelser, oppmerksomhet og hukommelse i tillegg til å påvirke argumentasjon, forståelse og problemløsning. Derfor er emosjoner viktig for selve læringsprosessen, og er mer enn en opplevelse av å være spent før, og stolt etter en læringsoppgave. Emosjoner er multiple og dynamiske opplevelser som er et av fundamentene i læringsprosesser.

Forskning på emosjoner i simuleringsbasert utdanning har tidligere fokusert på studenters stress og engstelse i forbindelse med å delta i simuleringer. Få studier ser ut til å ha undersøke studenters emosjonelle opplevelser i simulering, og læreres strategier for å trigge og håndtere studenters emosjoner. Ph.d.-studiet bygger på prinsipper fra metodologien Interpretive Description. Gjennom tre delstudier utforskes fenomenet akademiske emosjoner i simuleringsbasert utdanning. I første delstudiet som er en systematisk oversiktsstudie utforskes nåværende kunnskaper om helseprofesjonsstudenters emosjoner og emosjonenes betydning for læring i simuleringsbasert utdanning ved å bruke metoden integrative review. I delstudie to benyttes interpersonal prosess recall-intervju for å utforske studenters opplevelse av egne emosjoner i løpet av en simuleringssekvens. I delstudie tre utforskes læreres strategier for å trigge og trygge studenters emosjoner i simuleringsbasert utdanning. Hensikten med Ph.d.-studiet er å bidra til forståelse av læring i simulering, funnene kan ha betydning for planlegging og gjennomføring av simulering i utdanningene.

Bakgrunn

Master i sykepleievitenskap fra Universitet i Bergen

Forskergruppe

Læring i profesjonsutdanning og praksisfelt (LÆRINGSFORSK)

Kontakt

Kontakt oss

Spørsmål og svar

Ansatte

Presse og media

VID

Om VID

Misjons- og diakoniarkivet

Samfunnsbidrag

Blogg

Studierelatert

Studier og enkeltemner

Utveksling

Utvekslingsmuligheter

Opptak

Aktuelt

Nyheter

Arrangementer

Campusutvikling

Ledige stillinger

For deg

For studenter

For ansatte

Personvern og GDPR

Korona og smittevern

Følg oss på sosiale medier

3inalliance member logo

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre din opplevelse så god som mulig. Les mer om hvordan VID behandler personopplysninger, om dine personvernrettigheter ved VID og om hvorfor vi bruker informasjonskapsler.