Gå til innholdet
VID vitenskapelige høgskole
Meny
  • Studier
  • Student
  • Alumni
  • Bibliotek
  • Forskning
  • Internasjonalt
  • Kontakt
  • Om VID
  • English
  • Studier
  • Student
  • Alumni
  • Bibliotek
  • Forskning
  • Internasjonalt
  • Kontakt
  • Om VID
  • English
Ph.d.-prosjekter

Kompetanse i hjemmesykepleie: en kritisk diskursanalyse av faglige og politiske diskurser om sykepleiekompetanse i hjemmesykepleie

Kompetanse i hjemmesykepleie: en kritisk diskursanalyse av faglige og politiske diskurser om sykepleiekompetanse i hjemmesykepleie

  • VID vitenskapelige høgskole
  • Forskning
  • Ph.d.-prosjekter ved Senter for diakoni og profesjonell praksis
  • Kompetanse og læring i hjemmesykepleie
Ann-Kristin Fjørtoft

Ann-Kristin Fjørtoft

Ph.d.-kandidat, , ann-kristin.fjortoft@vid.no

Prosjektperiode

oktober 2016–september 2020

Veileder

  • Hovedveileder: Herdis Alvsvåg, VID
  • Biveileder: Oddvar Førland, VID
  • Biveileder: Trine Oksholm, VID
  • Biveileder: Charlotte Delmar

Om prosjektet

Hjemmesykepleie er en sentral del av dagens helsetjeneste i Norge. Flere og sykere pasienter får helsehjelp i sitt eget hjem, og det er et økt mangfold av pasienter og oppgaver i hjemmesykepleien. Tilstrekkelig og riktig kompetanse er avgjørende for å sikre kvaliteten på tjenestene. Hjemmesykepleie er et stadig viktigere arbeidsfelt for sykepleiere og et obligatorisk praksisområde for sykepleierstudenter.

Studiens hensikt er å utforske og identifisere faglige og politiske diskurser om sykepleiekompetanse i hjemmesykepleien med et kritisk blikk på maktforhold og styrende verdier. Videre er hensikten er å belyse sykepleierens særlige kompetanse i hjemmesykepleie og bidra med innspill til diskusjoner om innholdet i sykepleierens kompetanse og praksis i hjemmesykepleie

Studien tar utgangspunkt i sosial konstruktivisme som vektlegger at kunnskap konstrueres gjennom dialog og språk i en sosial, kulturell og historisk kontekst. Kompetanse blir forstått som et dynamisk og kontekstuelt begrep, som består av kunnskaper, ferdigheter og personlige egenskaper. Læring blir sett på fra et sosiokulturelt perspektiv.

Studien er kvalitativ med et utforskende design og flere metoder. Det er fokusgruppeintervju med sykepleiere som arbeider i hjemmesykepleien, for å utforske deres erfaringer og diskurser om hva som er nødvendig sykepleiekompetanse i deres arbeidshverdag. Videre vil det bli gjort en diskursanalyse av sentrale politiske føringer om hjemmesykepleie (stortingsmeldinger), som belyser og diskuterer sykepleiekompetanse.

Bakgrunn

Kandidat i sykepleievitenskap, Universitetet i Oslo.

Forskergruppe

Refleksjon og dannelse (Bergen)

Kontakt

Kontakt oss

Spørsmål og svar

Ansatte

Presse og media

VID

Om VID

Misjons- og diakoniarkivet

Samfunnsbidrag

Blogg

Studierelatert

Studier og enkeltemner

Utveksling

Utvekslingsmuligheter

Opptak

Aktuelt

Nyheter

Arrangementer

Campusutvikling

Ledige stillinger

For deg

For studenter

For ansatte

Personvern og GDPR

Korona og smittevern

Følg oss på sosiale medier

3inalliance member logo

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre din opplevelse så god som mulig. Les mer om hvordan VID behandler personopplysninger, om dine personvernrettigheter ved VID og om hvorfor vi bruker informasjonskapsler.