Kompetanse i hjemmesykepleie: en kritisk diskursanalyse av faglige og politiske diskurser om sykepleiekompetanse i hjemmesykepleie
Kompetanse i hjemmesykepleie: en kritisk diskursanalyse av faglige og politiske diskurser om sykepleiekompetanse i hjemmesykepleie

Prosjektperiode
oktober 2016–september 2020
Veileder
- Hovedveileder: Herdis Alvsvåg, VID
- Biveileder: Oddvar Førland, VID
- Biveileder: Trine Oksholm, VID
- Biveileder: Charlotte Delmar
Om prosjektet
Hjemmesykepleie er en sentral del av dagens helsetjeneste i Norge. Flere og sykere pasienter får helsehjelp i sitt eget hjem, og det er et økt mangfold av pasienter og oppgaver i hjemmesykepleien. Tilstrekkelig og riktig kompetanse er avgjørende for å sikre kvaliteten på tjenestene. Hjemmesykepleie er et stadig viktigere arbeidsfelt for sykepleiere og et obligatorisk praksisområde for sykepleierstudenter.
Studiens hensikt er å utforske og identifisere faglige og politiske diskurser om sykepleiekompetanse i hjemmesykepleien med et kritisk blikk på maktforhold og styrende verdier. Videre er hensikten er å belyse sykepleierens særlige kompetanse i hjemmesykepleie og bidra med innspill til diskusjoner om innholdet i sykepleierens kompetanse og praksis i hjemmesykepleie
Studien tar utgangspunkt i sosial konstruktivisme som vektlegger at kunnskap konstrueres gjennom dialog og språk i en sosial, kulturell og historisk kontekst. Kompetanse blir forstått som et dynamisk og kontekstuelt begrep, som består av kunnskaper, ferdigheter og personlige egenskaper. Læring blir sett på fra et sosiokulturelt perspektiv.
Studien er kvalitativ med et utforskende design og flere metoder. Det er fokusgruppeintervju med sykepleiere som arbeider i hjemmesykepleien, for å utforske deres erfaringer og diskurser om hva som er nødvendig sykepleiekompetanse i deres arbeidshverdag. Videre vil det bli gjort en diskursanalyse av sentrale politiske føringer om hjemmesykepleie (stortingsmeldinger), som belyser og diskuterer sykepleiekompetanse.
Bakgrunn
Kandidat i sykepleievitenskap, Universitetet i Oslo.
Forskergruppe
Refleksjon og dannelse (Bergen)