Gå til innholdet
VID vitenskapelige høgskole
Meny
  • Studier
  • Student
  • Alumni
  • Bibliotek
  • Forskning
  • Internasjonalt
  • Kontakt
  • Om VID
  • English
  • Studier
  • Student
  • Alumni
  • Bibliotek
  • Forskning
  • Internasjonalt
  • Kontakt
  • Om VID
  • English
Ph.d.-prosjekter

Ledelse av flerkulturelle arbeidsplasser: Tilrettelegging for organisatorisk interkulturell læring

Ledelse av flerkulturelle arbeidsplasser: Tilrettelegging for organisatorisk interkulturell læring

  • VID vitenskapelige høgskole
  • Forskning
  • Ph.d.-prosjekter ved Senter for diakoni og profesjonell praksis
  • Ledelse av flerkulturelle arbeidsplasser

Bjørg Aambø Østby

Ph.d.-kandidat

Prosjektperiode

november 2014–oktober 2018

Veileder

  • Hovedveileder: Harald Askeland, VID
  • Biveileder: Tomas Sundnes Drønen, VID
  • Biveileder: Ingvild Svendsen, Larvik kommune

Om prosjektet

Gjennom en kvalitativ studie som er del av et Insider Action Research-prosjekt i Larvik kommune relatert til integrering av minoritetsspråklige arbeidstakere i de kommunale helse- og omsorgstjenestene, belyses følgende problemstilling: Hvordan kan ledere legge til rette for organisatorisk interkulturell læring, og hvilken betydning har slik læring for integreringsprosesser og tjenestekvalitet?

Organisatorisk læring framholdes som viktigere enn noen gang fordi arbeidslivet i økende grad preges av kompleksitet både arbeidsmessig og mht. kulturelt og språklig mangfold – en situasjon som også medfører økt kompleksitet for ledelse. Når det gjelder de kommunale helse- og omsorgstjenestene har store helsereformer de siste tiårene, ikke minst samhandlingsreformen som trådte i kraft fra 2012, medført økt omfang og kompleksitet på tjenestene. Det utfordrer sektoren på mange områder og setter økte krav til effektiv og god samhandling, kvalitet og faglighet i tjenesteutøvelsen. Integrering av minoritetsspråklige arbeidstakere nødvendiggjør således særskilt oppmerksomhet og bevissthet på kommunikasjons- og samhandlingsutfordringer. Gjennom aksjonen i prosjektet – utviklingen og implementeringen av en læringsmodell/ et læringsprogram som har til hensikt å fremme integrering og styrke tjenestekvalitet på flerkulturelle arbeidsplasser – har Larvik kommune søkt å systematisere et arbeid på dette området, med gjensidig læring og forståelse som sentralt perspektiv.

Denne studien søker særskilt å frembringe kunnskap om lederes rolle i læringsprosessene, hva som læres og hvilke endringer som etableres i praksis, samt hvordan institusjonalisering av kunnskapsutviklingen kan forstås som institusjonelt arbeid. Data er basert på fokusgruppe- og individuelle intervjuer av deltakere og involverte/berørte i læringsprogrammet, prosessdata fra aksjonen samt nasjonale og kommunale policydokumenter som legger føringer for det studien omhandler.

Bakgrunn

Master i verdibasert ledelse

Forskergruppe

Leadership and institutional values-work in practice (LIVAP)

Forskerskole

The Research School Religion Values Society

Kontakt

Kontakt oss

Spørsmål og svar

Ansatte

Presse og media

VID

Om VID

Misjons- og diakoniarkivet

Samfunnsbidrag

Blogg

Studierelatert

Studier og enkeltemner

Utveksling

Utvekslingsmuligheter

Opptak

Aktuelt

Nyheter

Arrangementer

Campusutvikling

Ledige stillinger

For deg

For studenter

For ansatte

Personvern og GDPR

Korona og smittevern

Følg oss på sosiale medier

3inalliance member logo

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre din opplevelse så god som mulig. Les mer om hvordan VID behandler personopplysninger, om dine personvernrettigheter ved VID og om hvorfor vi bruker informasjonskapsler.