Foreldreskap for tenåringer i en annen kontekst enn man selv vokste opp i: Foreldre med tenåringsbarn og innvandrerbakgrunn.
Foreldreskap for tenåringer i en annen kontekst enn man selv vokste opp i: Foreldre med tenåringsbarn og innvandrerbakgrunn.

Prosjektperiode
september 2018–september 2022
Om prosjektet
Doktorgraden er en empirisk studie om foreldre med tenåringsbarn og innvandrerbakgrunn.
Studien undersøker hvordan foreldrenes omgivelser påvirker foreldreskapet, hva slags støtte de har behov for i foreldreskapet og hva som skal til for at velferdstjenestene skal kunne styrke dem som foreldre. For å forstå familiers behov, utforsker jeg den sosiokulturelle konteksten der foreldreskapet utøves og hvordan sosiale og materielle forhold, kjennetegn ved nabolag og familiedynamikk samspiller med foreldrepraksiser.
Studien har et eksplorerende design og bruker kvalitativ metode for å utforske og fortolke foreldrenes mening knyttet til deres erfaringer med foreldreskapet. Datamaterialet ble samlet i to faser 1) tre gruppeintervjuer med mødre med somalisk bakgrunn og tenåringsbarn og 2) deltagende observasjon i et foreldreveiledningskurs, der deltagerne hadde barn i ulik alder og omtrent halvparten hadde tenåringer. Deltagerne hadde bakgrunn fra Somalia, Syria, Irak, Pakistan, Vietnam og Marokko. Forskningslogg nedtegnet i løpet av forskningsprosessen er inkludert i materialet.
Bakgrunn
Hovedfag i sosiologi
Forskningsgruppe
CODE – Community development
PROBUF – Profesjonelt arbeid med barn og unge