Covid-19: Status for ansatte og studenter ved VID, og smittevernstiltak fremover

Gå til innholdet
VID vitenskapelige høgskole
Meny
  • Studier
  • Student
  • Alumni
  • Bibliotek
  • Forskning
  • Internasjonalt
  • Kontakt
  • Om VID
  • English
  • Studier
  • Student
  • Alumni
  • Bibliotek
  • Forskning
  • Internasjonalt
  • Kontakt
  • Om VID
  • English
Ph.d.-prosjekter

Hvordan skaper og forstår barnevernsarbeidere relasjoner til foreldre i hjelpetiltaket råd og veiledning

Hvordan skaper og forstår barnevernsarbeidere relasjoner til foreldre i hjelpetiltaket råd og veiledning

  • VID vitenskapelige høgskole
  • Forskning
  • Ph.d.-prosjekter ved Senter for diakoni og profesjonell praksis
  • Veiledning av foreldre i barnevernet
Lene Østby

Lene Østby

Ph.d.-kandidat, +47 22 45 19 54, lene.ostby@vid.no

Prosjektperiode

januar 2020–juni 2023

Veileder

Veileder: Erik Skjeggestad, VID

Om prosjektet

«Råd og veiledning» av foreldre er det mest brukte hjelpetiltaket som iverksettes i barnevernet. Målet med hjelpetiltaket er at det skal gjøre foreldrene bedre rustet til å gi omsorg til barna der barna bor hjemme hos foreldrene. Formålet med studien er å undersøke hvordan sosialarbeidere i barnevernet kommuniserer med foreldre som mottar hjelpetiltaket «råd og veiledning».

Samtaler som betegnes som «råd og veiledning» i barnevernet er av en åpen karakter og kan utformes på mange måter. Nettopp fordi det er åpent er det viktig å fremskaffe kunnskap om hvordan samtalene utformes. Å arbeide med, i og gjennom relasjoner har alltid vært sentralt i sosialt arbeid og i sosialt arbeids litteratur. Det er en enighet om betydningen av gode kommunikasjonsferdigheter, men det er relativt lite forskning av hvordan denne ansikt til ansikts kommunikasjonen tar form i barnevernet. Hvordan makten som ansatte har i samtalene og i kraft av sin rolle, vil være et at fokus områdene.

Forskningsspørsmål:

  • Hvordan kommuniserer ansatte i barnevernet og foreldre i hjelpetiltaket «råd og veiledning»?
  • Hvordan kommuniserer den profesjonelle for å oppnå sentrale verdier som tillit, respekt, og empati?
  • Hvordan forstår den profesjonelle forandring, utvikling og læring i råd og veiledning av foreldre?

Metode: Videoobservasjon og intervju.

Jeg ønsker å få en dyptgående forståelse for hvordan de involverte kommuniserer ved å ta videopptak fra samtaler. Kommunikasjon i "råd og veilednings» samtaler vil bli analysert på grunnlag av videoopptak av samtaler mellom ansatte og foreldre. Det planlegges videoer av ansatte ved to ulike tjenester, en stor spesialisert tjeneste og en liten hvor de arbeider etter en generalist modell. Både foreldre og ansatte vil i tillegg bli intervjuet.

Bakgrunn

Master i kriminologi

Forskergruppe

Probuf

Kontakt

Kontakt oss

Spørsmål og svar

Ansatte

Presse og media

VID

Om VID

Misjons- og diakoniarkivet

Samfunnsbidrag

Blogg

Studierelatert

Studier og enkeltemner

Utveksling

Utvekslingsmuligheter

Opptak

Aktuelt

Nyheter

Arrangementer

Campusutvikling

Ledige stillinger

For deg

For studenter

For ansatte

Personvern og GDPR

Følg oss på sosiale medier

3inalliance member logo

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre din opplevelse så god som mulig. Les mer om hvordan VID behandler personopplysninger, om dine personvernrettigheter ved VID og om hvorfor vi bruker informasjonskapsler.