Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.
Fire fornøyde sosionomstudenter ved VID vitenskapelige høgskole

Sosialt arbeid

Bachelor

Har du lyst til å forstå hvordan sosiale problemer oppstår og hvordan du kan tilby hjelp på en profesjonell måte?

Med en bachelor i sosialt arbeid kvalifiserer du deg til sosionom slik at du kan jobbe med å forebygge og løse sosiale problemer. Som sosionom kan du samtidig støtte og hjelpe enkeltpersoner og familier som befinner seg i sårbare og utsatte livssituasjoner.

Studiet kan tas på heltid eller deltid.

Undervisningsspråk
Studiepoeng
Studielengde
Støttes av lånekassen
Søknadsfrist
Oppstart
Opptakskrav og poeng
Pris per semester

Generell studiekompetanse.

Du har også mulighet til å søke på grunnlag av realkompetanse.

Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i Forskrift om opptak til høgre utdanning (For-2017-01-06-13).

Ved rangering av søkere gjelder VIDs utfyllende bestemmelser for opptak. Les bestemmelsene her.

Poenggrense

Suppleringsopptak 2024:


Ordinær kvote: 50,3

Førstegangsvitnemål: 42,7

Politiattest:

For dette studiet er det krav om politiattest.

Mer informasjon om opptak på VID vitenskapelige høgskole

Sosialt arbeid er et praktisk yrke og en akademisk disiplin. Bachelor i sosialt arbeid er et studium som gir profesjonstittelen sosionom.

Sosionomer har stillinger innenfor NAV, barneverntjeneste, helse- og omsorgstjenester, rusomsorg, psykisk helsevern, skole, sykehus, familievern, kriminalomsorg, arbeid- og integreringstiltak, og i frivillige organisasjoner. I tillegg til direkte arbeid med mennesker, arbeider sosionomer med politisk påvirkning, forskning, tjenesteutvikling, samfunnsarbeid, undervisning, administrasjon og ledelse.

Å være sosionom handler om å forebygge, begrense eller løse sosiale problemer og bedre menneskers levekår og livskvalitet. Målet med studiet er å utdanne kunnskapsrike og handlekraftige sosionomer som kan bistå barn, unge, voksne og eldre som befinner seg i utsatte eller sårbare livssituasjoner. I studiet vektlegges tverrfaglig og tverretatlig samarbeid - en kompetanse som er nødvendig for å kunne tilby helhetlige, individuelt tilpassede og koordinerte tjenester.

Sosionomer jobber med å bistå enkeltpersoner og grupper som befinner seg i vanskelige livssituasjoner og med endring av forhold i samfunnet som skaper sosial ulikhet. Sosialt arbeid har dermed et dobbelt mandat. Dette doble mandatet fordrer kunnskap om politiske, økonomiske og juridiske rammebetingelser på den ene siden og kunnskap om mennesker og sosiale problemer på den andre. Studiet integrerer temaer fra psykologi, sosiologi, etikk, jus, sosialpolitikk, vitenskapsteori og forskningsmetoder. Verdibevissthet, livsløpsperspektiv, myndiggjøring og medvirkning utgjør studiets profil ved VID, og tematiseres på ulike måter gjennom studiet.

Studiet bygger på en forståelse av læring som en aktiv prosess som utfolder seg i samhandling med andre mennesker. Studiet har derfor varierte undervisnings- og læringsformer med fokus på egenaktivitet og deltakelse for å styrke læringsprosessen. Innenfor ulike emner arbeides det med ferdighetstrening i både lærerstyrte og studentstyrte grupper. Praksis og feltarbeid utgjør omkring en fjerdedel av studiet. I praksisperiodene får du mulighet til å omsette teoretisk kunnskap i praktisk handling.

Heltidsutdanningen går over 3 år. Deler av undervisningen og studentaktiviteter er obligatorisk.

  • En studieinstitusjon med lang og bred erfaring i å drive studiet.
  • Et tilbud med tett oppfølging av studenter.
  • Tilgang til gode og relevante praksisplasser.
  • Mulighet for praksis og teoristudier i utlandet.
  • Et godt studiemiljø og fokus på studentdemokrati.
  • Et studie med en sentral beliggenhet.

Praksis er en viktig del av utdanningen. Her får du bruke det du har lært i møte med brukerne. Du må regne med noe reising til og fra praksis, men VID vil så langt det lar seg gjøre tilby praksisplasser lokalt. Bor du utenfor Oslo/Bærum kan du finne egen praksisplass og søke om godkjenning fra høgskolen. Dersom du ønsker det, kan du velge å få tildelt praksisplass i Oslo og omegn. Du kan også ta praksis i utlandet.

Les mer om praksis her.

Våre samarbeidspartnere

Du kan ha praksis på alle arenaer som er relevante for sosionomer. Praksis kan gjennomføres innen blant annet NAV, barnevern, rusomsorg, psykisk helse, psykiatri, somatikk, eldreomsorg, miljøtjenester i skolen og tiltak for flyktninger/asylsøkere.Tilbudet av praksisplasser vil kunne variere fra praksisperiode til praksisperiode.

Fakultet for sosialvitenskap har samarbeidspartnere i kommuner, spesialisthelsetjenesten og med private og ideelle aktører.

Vi har samarbeidsavtaler med Oslo kommune og Bærum kommune. I Oslo kommune har vi avtaler om praksisplasser i de fleste bydeler i tillegg til Velferdsetaten og Barne- og familieetaten. Vi samarbeider også med ulike praksissteder i omkringliggende kommuner, eksempelvis Asker kommune, Lier kommune, Nittedal kommune og Lillestrøm kommune.

I spesialisthelsetjenesten samarbeider vi med følgende sykehus/foretak:

  • Diakonhjemmet sykehus
  • Lovisenberg sykehus
  • Oslo universitetssykehus
  • Sunnaas sykehus
  • Vestre Viken helseforetak

Vi samarbeider også med flere frivillige organisasjoner som Frelsesarmeen, Stiftelsen Kirkens bymisjon, Norske Kvinners Sanitetsforening, Forandringshuset KFUK-KFUM, Fontenehus Norge og Kirkens SOS.

Du kan studere videre på mastergradsnivå eller velge en av de mange videreutdanningene innenfor feltet. Fakultet for sosialvitenskap tilbyr master i sosialt arbeid, barnevern og barnevernsarbeid, samt familieterapi. Studiene gir mulighet til fordypning både gjennom fordypningsoppgaver og arbeid med masteroppgave. Masteroppgaven kan gjerne bygge videre på tema fra bacheloroppgaven. Deler av videreutdanninger kan på noen masterstudier bygges inn i masterutdanningene.

Pedagogiske ressurser som brukes i forbindelse med praksis, praksisoppgaver og for veiledere.

  • Informasjon om mappe som arbeids- og eksamensform. En mappe er en samling av faglige arbeider gjort over en lengre periode. Dette er et informasjonsskriv om mappe som arbeidsform og eksamensform.
  • Kritisk refleksjon. Kritisk refleksjon er en metode for å reflektere over egen praksis. Den bygger på en forståelse av at det eksisterer ulike former for kunnskap og at vi gjennom refleksjon kan bli mer bevisst på hvilken kunnskap vi bygger på og hvordan den påvirker hvordan vi handler.
  • Tilbakemelding til medstudent. Informasjon og tips til det å gi og få respons på arbeidskrav fra medstudent.
  • Cecilie Sudland
    • Cecilie Sudland

    • Programansvarlig

    • Yasmina Camilla Mohn

    • Rådgiver

  • Opptak
    • Opptak

    • Team opptak