Videreutdanning i forebygging og håndtering av atferd som utfordrer hos personer med utviklingshemning.
Videreutdanning i forebygging og håndtering av atferd som utfordrer hos personer med utviklingshemning.
Gir du bistand til barn, unge eller voksne med utviklingshemning og/eller autismespekterforstyrrelser med komplekse atferdsutfordringer?
Gir du bistand til barn, unge eller voksne med utviklingshemning og/eller autismespekterforstyrrelser med komplekse atferdsutfordringer?

Da kan vår videreutdanning på deltid være noe for deg.
Studiets formål
Hensikt med studiet er å gi økt kompetanse i samhandling som bidrar til at borgere får være aktive og deltakende i viktige beslutningsprosesser, samt øke kompetanse i faglige tilnærminger som fremmer inkludering, deltakelse og sosialt verdsatte roller.
Hva handler studiet om?
Videreutdanningen omhandler kunnskaper og generell kompetanse i forståelse for utvikling av atferd som utfordrer, hos personer med utviklingshemning og autisme. Med basis i dette, vil utdanningen søke å oppnå avanserte ferdigheter i iverksetting av tiltak for å redusere disse. Utdanningen vil presentere rammeverket positiv atferdsstøtte (PAS) som skreddersydde opplegg. Gjennom bruk av PAS, vil fagmiljøet og personen det gjelder, kunne oppnå konkrete endringer i målatferd, men også endringer i forhold til samfunnsdeltakelse, nettverksmuligheter, økte valgmuligheter, samt nye roller som innebærer respekt fra andre og kontinuerlig økt kompetanse. På den måten kombineres viktige prinsipper innen normalisering med medborgerskapstradisjonen og mer generelt målrettet miljøarbeid i denne videreutdanningen.
Emner
- Rammer, teorier og etisk refleksjon knyttet til forebygging og håndtering av atferd som utfordrer
- Beslutningsprosesser og positiv atferdsstøtte (PAS)
- Fagutvikling og intervensjon ved positiv atferdsstøtte (PAS)
Fakta og priser
Studieby
Programkode
VUTFA405050
Gjennomføring
Deltid
Studiepoeng
30
Studiets lengde
1 år
Støttet av Lånekassen?
Studieplasser
25
Undervisningsspråk
Norsk
Opptakskrav
VUTFA40505 deltid 2021-2022
- NOK 460 Semesteravgift
- NOK 320 Kopiavgift / studentråd
- Studieavgift NOK 8100
- Totalt per semester NOK 8880
Fagansvarlig
Organisering av studiet
Studiet gir 10 + 10 + 10 studiepoeng og gjennomføres som deltidsutdanning, hvor 10 studiepoeng (delemne 1) gjennomføres vårsemesteret og de resterende 10 + 10 (delemne 2 og 3) gjennomføres på høsten.
Hvert emne er samlingsbasert med tre samlinger på 2–4 dager, totalt ni samlinger.
Videreutdanningen kan tas selvstendig, eller den kan inngå i masterstudiet medborgerskap og samhandling.
Samlinger vår 2021
Uke 4: 27.- 29. jan. 2021
Uke 10: 10. -12. mars 2021
Uke 18: 5. - 7. mai 2021
Søknad
Søknadsfrist
1. november 2021
Opptakskrav
- Bachelorgrad eller 3-årig høgskoleutdanning i helse-, sosial- og velferdsfag.
- Søkere med pedagogisk eller samfunnsfaglig utdanning med samme omfang, kan tas opp etter individuell vurdering. For disse søkerne må det da dokumenteres minimum ett års relevant velferdsfaglig yrkeserfaring etter endt utdannelse. I den individuelle vurderingen vil relevant praksis og omfang av relevante fag/emner i fagkretsen legges til grunn.
Dokumentasjonskrav
- Vitnemål fra 3-årig helse- og sosialfaglig høgskoleutdanning
- Signert arbeidsattest(er) som inneholder fra dato og til dato, hvor du har jobbet og stillingsprosent
CV og arbeidsavtaler/-kontrakter er ikke gyldig dokumentasjon på arbeidserfaring.
Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i Forskrift om opptak til høgre utdanning (For-2017-01-06-13).
Om rangering av søkere
Spørsmål om opptak?
- Alexander Didriksen, studiekonsulent, Oslo, telefon: +47 22 96 37 90, e-post: opptak@vid.no
ressurser
-
Studieplaner/fagplaner
- Studieplan, videreutdanning i forebygging og håndtering av utfordrende atferd hos personer med utviklingshemming, 2019–2020
- Studieplan, videreutdanning i forebygging og håndtering av utfordrende atferd hos personer med utviklingshemming, 2017–2018
- Studieplan, videreutdanning i forebygging og håndtering av utfordrende atferd hos personer med utviklingshemming, 2016–2017
- Pensumlister